ASELSAN’nın ilk nanorobot projesi! Böcek büyüklüğünde İHA geliyor

ASELSAN, her yıl cirosunun yaklaşık yüzde 7’sini AR-GE’ye ayırıyor. Şirket bünyesinde 8 AR-GE merkezi bulunuyor. Faaliyet alanları bakımından ayrılan 5 ASELSAN kesim başkanlığı da birer AR-GE merkezi üzere faaliyet gösteriyor.

Bununla birlikte ASELSAN bünyesinde biyosavunma, yapay zeka, kuantum teknolojileri, otonomi ve mekatronik üzere süratle gelişen ve değişen teknolojik yeniliklerle geleceğin öncü teknolojilerini takip etmek ve mevcut global yarışta Türkiye’yi en üst noktalara taşıyabilmek için çalışmalar yürütülüyor.

ASELSAN, stratejik amaçları doğrultusunda, gereksinim duyulan teknolojik kazanımları sağlamak, değişim ve gelişimi desteklemek, şirketin teknolojik üstünlüğünü korumak ve ileriye taşımak için bir dizi AR-GE projesi yürütüyor. AR-GE projelerinden öncelikli olanlar, muhakkak bir olgunluğa gelenler ilgili üretim ünitesi aracılığıyla esere dönüştürülüyor.

SİNEK BOYUTUNDA İHA İÇİN AR-GE ÇALIŞMALARI BAŞLADI

Böceklerden ilham alınarak tasarlanan mikro hava araçlarını gündemine alan AR-GE İdaresi Genel Müdür Yardımcılığı bünyesindeki ASELSAN Araştırma Merkezi, bu alandaki çalışmaları yakından takip edip, Türkiye’deki birinci böcek boyutunda çırpan kanatlı mikro hava aracının üretilmesine yönelik çalışmalar yapıyor. Bu maksat doğrultusunda çırpan kanat aerodinamiği, akıllı materyallerin kullanımı ve uysal sistemler üzerine araştırmalar yürütülüyor.

“Öncü araştırma” niteliğindeki çalışmada elde edilecek sonuçlara nazaran bu alandaki projeler ortaya çıkacak.

OPERASYONLARDA VE ARAMA KURTARMA ÇALIŞMALARINDA ÇIĞIR AÇACAK

Söz konusu mikro hava araçları havada süzülme, kapalı alanlarda hareket yapma, düşük radar yüzey kesiti, taşınabilirlik ve düşük yükte yüksek kaldırma kuvveti üretebilme kolaylığı üzere birçok avantaj sunuyor. Bu araçlar, arama ve kurtarma misyonları ve toksik ortamlarda operasyonlar dahil olmak üzere birçok kıymetli uygulamaya sahip bulunuyor.

Mikro hava araçlarının dizaynında tartının büyük bir kısmına sebep olan bileşen, kanat çırpma hareketi için kullanılan eyleyici ve hareket iletimi düzeneği olarak dikkati çekiyor. Motor ve dişli kutusu, robotun toplam kütlesinin değerli bir kısmını oluşturuyor.

Çırpan kanatlı mikro hava araçlarında boyut ve yük sınırlamalarından kaçınmak için biçim hafızalı alaşımlar, elektroaktif polimerler ve piezoelektrik gereçler üzere akıllı materyaller düşük tartıları, küçük boyutları ve kolay dizaynları sebebiyle uygun seçenekler sunuyor.

Piezoelektrik eyleyiciler, küçük boyutları, düşük yükleri ve süratli tepki reaksiyonları nedeniyle mikro hava araçlarında en çok kullanılan eyleyici çeşidi olarak dikkati çekiyor. Kanatlarda, çırpan kanat hareketini elde etmek hedefiyle, piezoelektrik eyleyiciler için çeşitli konfigürasyonlar ve sistemler kullanılıyor.

ASELSAN TEKNOLOJİYE İSTİKAMET VERMEK İÇİN ÇALIŞIYOR

ASELSAN İdare Konseyi Lideri ve Genel Müdürü Prof. Dr. Haluk Görgün, yenilikçi bakış açısıyla kendini geliştirmeyi hedefleyen savunma endüstrisi şirketlerinin global rekabette öne çıktığını söyledi.

Şirket olarak bunun şuurunda olduklarını ve tüm çalışmalarında AR-GE’yi, inovasyonu ön plana aldıklarını vurgulayan Görgün, şu değerlendirmede bulundu:

“ASELSAN’da teknolojiye taraf verme maksadıyla çığır açıcı teknolojilere yönelik temel araştırma çalışmalarını inovatif bakış açısı ile yapay zekadan otonomiye, fotonikten metamalzemeye, biyosavunmadan kuantum teknolojilerine kadar uzanan geniş bir alanda, ülkemizi ve ASELSAN’ımızı daha ileriye taşımak üzere sürdürmekteyiz. Birebir inovatif bakış açısıyla belirlenen teknoloji alanlarında temel AR-GE çalışmalarının yürütülmesinin yanı sıra AR-GE ekosistemimizin güçlendirilmesi emeliyle yurt içi ve dışında önde gelen üniversite/enstitü, kurum ve kuruluşlarla iş birliği çalışmalarını da gerçekleştirmekteyiz.”

KAYNAK: AA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir