İBB, Beylikdüzü Metrosu için 925 milyon dolar borçlanacak

İBB Meclisi kasım ayı oturumlarının üçüncü birleşimi Saraçhane’deki başkanlık binasında meclis 2. Başkanvekili Ömer Faruk Kalaycı başkanlığında toplandı. Oturumda, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) ile kredi için ön protokolü yapılan 18.5 kilometre uzunluğunda 10 istasyondan oluşan Sefaköy-Beylikdüzü-TÜYAP Metro Çizgisi için 925 milyon 396 bin 200 dolar dış borçlanma yapılabilmesi için oy birliği ile karar alındı.

AKP-MHP kümesinin çoğunlukta olduğu ilgili kurul raporunda İBB’nin cari borç meblağının borçlanma haddini aşması sebebiyle borçlanmanın çok taraflı yatırım ve kalkınma bankaları ile yabancı devlet kuruluşlarından direkt yahut Vilayetler Bankası A.Ş aracılığı ile yapılması koşulunun getirilmesi tartışmaya neden oldu. CHP’li Meclis Üyesi Cemal Sataloğlu, borçlanma kaidesine mevzu olan unsurun Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildiğini, hukuksuzluğunun tescil edildiğini söyledi.

“İLLER BANKASI İBB’YE HİÇ KREDİ VERMEDİ”

CHP Küme Sözcüsü Tarık Balyalı da kaide olarak sunulan Vilayetler Bankası’nın İBB’ye bugüne dek hiç kredi vermediğine dikkat çekerek Vilayetler Bankası aracılığı ile kredi bulmalarının imkansız olduğunu söyledi. Balyalı geçtiğimiz periyotta borçlanma kararlarında bu türlü bir kaidenin konulmadığını da belirtti. AKP’li Meclis Üyesi Selim Bilmen de İBB şu an borç haddini aştığı için kanunen bu koşulun konulması gerektiğini söyledi ve İBB’den gelen teklifte yer alan EBRD’nin komite görüşünde bahsedilen kurumlar ortasında yer aldığını kaydetti.

“İBRETLİK BİR DOSYA”

AKP Küme Başkanvekili Tevfik Göksu da belgeyi ‘İbretlik’ olarak niteledi ve şunları söyledi:

* “İBB’nin nasıl bir zihinle yönetildiğini göstermek istiyorum. İBB Lideri 16 Ocak 2022’de tweet atıyor. ‘Finansman hazır, yatırımcısı hazır, projesi hazır, engelliyorlar’ diyor. Finansmanın, yatırımcın hazır ise bugün niçin 925 milyon dolarlık borçlanmayı getirdin? Projen hazırdı da niçin başlamadın. Neden 10 ay sonra getirdin. İstanbul’u palavralarla yöneten bir idare yakışmıyor. İbretlik bir sahne. Ocak ayında attığı tweetin borçlanma kararını bugün 10 ay sonra veriyoruz.”

“14 YILLIK GECİKMEDEN SORUMLUSUNUZ”

CHP Küme Başkanvekili Doğan Subaşı da İstanbul’un batı yakasının metro yoksulu olduğunu belirterek “Rahmetli Topbaş’ın 2008 tarihli demeci var. Beylikdüzü’ne metro ve metrobüs kelamı veriyor. Metro ihalesinin son etaba geldiğini söylüyor. 14 yıl evvel ihale son evreye gelmişti. 14 yıl gecikmeden sorumlusunuz. Bu gecikmeyi örtmek için ibret sahnesi diyorsunuz. Metrolar dış kredi ile yapılır. Dış krediler de Cumhurbaşkanlığı onayına bağlı. 2021’de ön kredi muahedesi yatırım bankası ile yapıldı. Bu niyet beyanıdır. Kredisi o manada hazır. Evrakı meclis gündemine eylülde geldi. 10 ay diye bir şey yok.  Meclisten geçti artık Cumhurbaşkanlığından o imzayı bekliyoruz. Hayırlı olsun” dedi.

“ENGELLEME BUDUR”

İYİ Parti Küme Başkanvekili İbrahim Özkan ise 300 otobüs alımı için 90 milyon avroluk krediye hala Cumhurbaşkanlığından onay beklendiğini hatırlatarak “3.5 yıldır buradaki engellemelerden biri de bu. Meclisten oy birliği ile geçen hususların birçok Cumhurbaşkanlığında bekletiliyor. 300 otobüs için 90 milyon avroyu onaylamayanların bunu onaylanacağını düşünmek saflıktır. Engelleme budur” dedi.

“BİR İMZA BEKLİYORUZ”

Göksu tekrar kelam alarak İBB’nin istiyorsa öz kaynakları ile metro yapabileceğini, otobüs alabileceğini söyledi ve “Hani borçlanmak ihanetti. Hani öz kaynaklarla bütçeyi yüzde 50 arttıracaktınız” diye sordu. Subaşı da “AK Parti olarak yılda 5 km metro yaptınız.  25 yılda 125 km raylı sistem yaptınız. Hangisi İBB kaynakları ile yapıldı. Metrolar,  uluslararası kredi gerektiren yatırımlar. Kredi için Cumhurbaşkanlığı imzası gerekir. Bu imzayı bekliyoruz. Madem engellemiyorsunuz imzanıza sahip çıkın, partinizin genel liderine durumu aktarın Cumhurbaşkanı sıfatıyla imzayı atsın” karşılığını verdi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir