Göğüs hastalıkları uzmanı Prof. Dr. Tevfik Özlü, Sıhhat Bakanlığı tarafından geliştirilen ve vatandaşların sıhhat kayıtlarını dijital ortamda saklayan ferdî sıhhat sistemi e-Nabız’da doktor erişiminin kısıtlamasının acil sıhhat hizmetleri durumunda aksamalara neden olduğunu söyledi. e
e-nabız’da teşhislerin, tedavilerin, analiz sonuçlarının takip edilebildiğini belirten Prof. Özlü, “Hasta için hem de doktor için çok pahalı bir kaynak. Hasta bizlere başvurduğunda şikayetlerini yahut klinik durumunu değerlendirirken kesinlikle geçmişini bilmek gerekiyor. Bir sinema yahut tomografi çektirdiğinizde bunu öncekilerle kıyaslamak gerekiyor. Münasebetiyle bu bilgi tabanının tabibin önünde olması, hastanın yanlışsız tanısı ve tedavisi için çok önemli” diye konuştu.
‘ZAMAN KAYBI OLUYOR’
DHA’nın haberine nazaran acil durumlarda erişim mahzurunun büyük risk yarattığını belirten Prof. Dr. Özlü, “e-Nabız’da erişime müsaade verilmesi gerekiyor. Erişebilmek için hastanın telefonuna bir kod gönderiyoruz. Hasta o kodu onaylıyor, biz kodu girerek erişim sağlayabiliyoruz. Vakit kaybı oluyor” dedi. Özlü şöyle devam etti:
“Hastanın e-Nabız’ına kayıtlı olan telefon kendi ismine olmayabiliyor. Bazen eski numarası ya da eşinin, çocuğunun numarası oluyor. Böylece hastanın geçmişini göremiyoruz. e-Nabız kısıtlaması teşhiste, tedavide eksikliklere, yanlışlara ve gecikmelere neden oluyor. Hele ki acil durumlar kelam konusu olduğunda; bayıldınız, düştünüz ve acile getirildiniz diyelim. O esnada size ne telefonunuzu ne de bu kodu soramazlar. Size müdahale edecek olan doktor sizin bilgilerinize erişemiyor. Bu hastanın sıhhatini da riske atan bir durum.
Telefonla bir erişim kısıtlaması getirmenizin bir manası yok.Bu bilgi tabanının düzgün ve süratli kullanılabilmesi, hastanın da bu sistemden azamî yararlanabilmesi için tabibe erişim kısıtlamasının kaldırılmasını ve ‘beni muayene eden doktor verilerime ulaşabilsin’ seçeneğinin faal edilmesini tavsiye ediyorum.”
(DEMİRÖREN HABER AJANSI)